Από εδώ ξεκίνησε, το φθινόπωρο του 1989, η «ειρηνική επανάσταση» των πολιτών της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας (ΛΔΓ), που με βασικό σύνθημα «Εμείς είμαστε ο λαός» πλημμύρισαν τους δρόμους της χώρας, διεκδικώντας περισσότερη «ελευθερία», συμβάλλοντας, έτσι, στην πτώση του «καθεστώτος».
Η Λειψία -περί ης ο λόγος- υπήρξε ανέκαθεν σπουδαίο εμπορικό κέντρο, με πλούσιο πολιτισμό και μεγάλη παράδοση στις επιστήμες. Παρά τις καταστροφές που υπέστη κατά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και την υποβάθμισή της την περίοδο του υπαρκτού σοσιαλισμού, αξιοποίησε, μετά την πτώση του Τείχους, τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και εξελίχθηκε -20 χρόνια μετά την ενοποίηση της Γερμανίας- σε περιφερειακή «πρωτεύουσα» της οικονομίας, του πολιτισμού και των Γραμμάτων...
«Με την πτώση του Τείχους και την ενοποίηση της Γερμανίας, η Λειψία βίωσε τις τραγικές συνέπειες της αποβιομηχανοποίησης. Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα έμειναν μόλις 12.000 θέσεις εργασίας στη βιομηχανία από τις 115.000 που υπήρχαν μέχρι τότε. Τεράστια εργοστάσια έκλεισαν και βιομηχανίες μονάδες μετακόμισαν και εγκαταστάθηκαν σε άλλες περιοχές. Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, ο πληθυσμός της πόλης υποχώρησε αισθητά, πέφτοντας στους 400.000 κατοίκους, γεγονός που αποδίδεται στην μετανάστευση πολλών κατοίκων της πόλης σε αστικά κέντρα της δυτικής Γερμανίας. Ολόκληρες περιοχές μετατράπηκαν σε φαντάσματα. Η ανεργία εκτοξεύτηκε στο 23%», ανέφερε ο αντιδήμαρχος της Λειψίας, Αντρέας Μίλερ.
Όπως εξήγησε ο ίδιος, την περίοδο αυτή μπήκαν σε εφαρμογή προγράμματα στήριξης ανέργων και κυρίως επιμόρφωσής τους, ώστε να διαμορφωθούν εξειδικευμένοι εργαζόμενοι στους τομείς της νέας εποχής. Η οικονομική ανάπτυξη της Λειψίας τα τελευταία χρόνια συνδέεται, με την εγκατάσταση στην πόλη, επιχειρήσεων από τους τομείς των Τηλεπικοινωνιών, της Πληροφορικής και της Ενέργειας. Λόγω δε της γεωγραφικής της θέσης, η περιοχή εξελίχθηκε σε κέντρο μεταφορών και παροχής υπηρεσιών logistics.
Μάλιστα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες BMW και Πόρσε, δημιούργησαν εδώ μονάδες παραγωγής συγκεκριμένων μοντέλων τους, προσφέροντας θέσεις εργασίας σε χιλιάδες ανθρώπους. «Η παρουσία αυτών των δύο εταιριών στην πόλη άλλαξε το 'χάρτη' της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας», σημείωσε ο κ. Μίλερ.
Από το δε χώρο των media εγκαταστάθηκαν στη Λειψία πολυάριθμες- μικρές και μεγάλες- εταιρίες κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών. Ο περσινός χρόνος «έκλεισε» με ποσοστό ανεργίας 15,1%, ενώ φέτος εκτιμάται ότι θα περιοριστεί στο 13,5%.
Έτσι, χάρη στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, η πόλη κατάφερε να σταματήσει σε μεγάλο βαθμό το κύμα φυγής των νέων προς τις δυτικές πόλεις της Γερμανίας, όπου οι μισθοί εξακολουθούν να παραμένουν υψηλότεροι. Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση του εκπροσώπου του ιδιωτικού ραδιοφωνικού οργανισμού «Regiocast», Νίκο Νίκελ. «Η πόλη χρειάζεται περισσότερους νέους. Όμως, οι αμοιβές όλων μας είναι χαμηλές σε σχέση με το Βερολίνο, το Μόναχο ή το Αμβούργο», σημείωσε χαρακτηριστικά. Βέβαια, όπως εξηγεί, η διαφορά αυτή εξισορροπείται από το φθηνότερο κόστος ζωής, που παρατηρείται ιδιαίτερα στον τομέα των ενοικιάσεων κατοικιών, όπου υπάρχει μεγάλη προσφορά.
Αναφερόμενος, πάντως, στο χώρο των media, είπε ότι περισσότερες από 2.000 επιχειρήσεις από το χώρο των ΜΜΕ και της Επικοινωνίας δραστηριοποιούνται στη Λειψία, συμβάλλοντας, με ετήσιο τζίρο που «αγγίζει» τα 650 εκατ. ευρώ, σημαντικά στην οικονομία της πόλης.
Η Λειψία είναι αναγνωρισμένη διεθνώς για την εμπορική της έκθεση. Ως διαμετακομιστικό κέντρο πραγματοποιούσε από το 1165 εκθέσεις διαφόρων προϊόντων στο κέντρο της πόλης. Σήμερα, διοργανώνει 30 εκθέσεις, 198 συνέδρια. Οι ετήσιοι επισκέπτες του ανέρχονται σε 1,4 εκατομμύρια, με τον τζίρο να «αγγίζει» τα 69 εκατομμύρια ευρώ.
Το βαρύ «πυροβολικό» της έκθεσης είναι η Έκθεση Βιβλίου, που διοργανώνεται κάθε χρόνο, την άνοιξη. Είναι η δεύτερη σημαντικότερη έκθεση, μετά την αντίστοιχη της Φρανκφούρτης, σε παγγερμανικό επίπεδο. Ωστόσο, είναι η παλιότερη στον κόσμο, καθώς χρονολογείται από τον 14ο αιώνα...
Σημαντικές είναι οι επιδόσεις της Λειψίας στον τομέα του τουρισμού. Πέρα από τον λεγόμενο επιχειρηματικό τουρισμό, η πόλη προσελκύει χιλιάδες τουρίστες, κάθε ηλικίας, που με ανεξάντλητη διάθεση έρχονται εδώ να παρακολουθήσουν τα δεκάδες καλλιτεχνικά δρώμενα, να περιηγηθούν στους γραφικούς πεζόδρομους του κέντρου, που χάρη στα εμπορικά καταστήματα, τα μπαράκια, τα καφέ και τα εστιατόρια σφύζουν από ζωή, να επισκεφθούν το ναό του Αγίου Νικολάου, απ' όπου ξεκίνησε η «ειρηνική επανάσταση» του 1989/90, το γοτθικό ναό του Αγίου Θωμά, όπου ο Μπαχ διηύθυνε τη διάσημη παιδική χορωδία, τα Μουσεία του Μπαχ, της Σύγχρονης Τέχνης και της Στάζι και να διαπιστώσουν τη συνύπαρξη του παλιού με το μοντέρνο...
Τεράστιο βάρος δίνουν οι τοπικές αρχές στην εκπαίδευση. Άλλωστε, η Λειψία έχει μεγάλη παράδοση στις επιστήμες. Το πανεπιστήμιο της πόλης ιδρύθηκε το 1409, συμπληρώνοντας πέρσι 600 χρόνια ζωής. «Από το 1990 κι έπειτα πολλαπλασιάστηκε ο αριθμός των φοιτητών, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών. Έχουμε μεγάλη ζήτηση από νέους, κυρίως, των λεγόμενων νέων κρατιδίων της Γερμανίας», είπε η καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Ούρζουλα Νοβότνι...
Η κ. Νοβότνι επισκέπτεται συχνά τη χώρα μας και δραστηριοποιείται ενεργά στο Γερμανοελληνικό Σύλλογο «Σπίτι των Ελλήνων», που εδρεύει στη Λειψία. Συμμετείχε, πρόσφατα, σε πολυμελή αποστολή Γερμανών που επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της αδελφοποίησης των δύο πόλεων.
Οι δύο πόλεις είναι «αδελφές» από το 1984, ενώ πριν από δύο χρόνια επαναεπιβεβαιώθηκε το καθεστώς αδελφοποίησης, με την επίσκεψη του δημάρχου της Λειψίας, Μπούργκχαρντ Γιούνγκ, στη «νύφη του Θερμαϊκού». Για τις σχέσεις των δύο πόλεων μίλησε η Δρ. Κάρεν Μαρούς - Κρον, που είναι υπεύθυνη ευρωπαϊκών και διεθνών σχέσεων της Λειψίας. «Οι πολιτιστικές εκδηλώσεις -είπε- είναι ένα πεδίο στο οποίο μπορούμε να συνεργαστούμε. Ελπίζουμε πολύ στο άνοιγμα των σχέσεων με τη Θεσσαλονίκη. Μπορούν να ακολουθήσουν «ανταλλαγές» σε μορφωτικό επίπεδο αλλά και εμπορικές συνεργασίες. Ελπίζουμε δε σε μια «ανταλλαγή ιδεών κι έμπνευσης».
Πηγή: http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_29/11/2010_366767
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου